hvem og hvordan, du rekrutterer og ansætter Hyppig udskiftning af medarbejdere giver et enormt tilbageløb, stiller krav til konstant oplæring og kan have store økonomiske konsekvenser. For ikke at nævne en begrænsning for den ønskede udvikling og vækst. En fejlrekruttering belaster på mange områder Desværre er en fejlrekruttering er ikke bare spildte ressourcer. Når man ansætter nye medarbejdere, kan man ikke regne med, at den nye medarbejder skaber værdi fra dag 1. Derfor bliver den nyansatte i virksomheden ofte 3-12 måneder, før en af parterne erkender, at det er en fejlansættelse. Når håndklædet så kastes, vil en fejlrekruttering også være en belastning for dine nuværende medarbejdere, som har brugt tid og energi på oplæringen og som nu skal overtage opgaverne. Måske mister de også troen på, at det er et sted, der er værd at blive på længere sigt. For hvem orker hele tiden at starte forfra? Det påvirker motivationen, hvis der er stor udskiftning. Og hvad siger kunderne om den hyppige udskiftning og den uro, det kan skabe? Måske det er tid til at vælge en leverandør, der kan tilbyde en fast relation? På sigt vil det kunne ses på bundlinjen. En fejlrekruttering koster som regel 75-150% af en årsløn! Det kan vitterligt godt betale sig at gøre det ordentligt. Netop fordi en rekruttering ofte skal ske i en travl hverdag – så skal du have helt styr på din rekrutteringsproces og din plan for at få den nye medarbejder i fuld speed - så minimerer du risikoen for tilbageløb i din organisation. Ellers er det lidt som at gamble og håbe og tro, at det nok skal gå. 27 % forlader jobbet inden for det første år! (prøv lige at regne tallet ud…27 % af dine nyansatte x 150 % årsløn) Hvad er så ofte årsagerne til, at vejene må skilles hurtigt efter en nyansættelse? (Kilde: Introdus) 90 % af alle nye medarbejdere oplever det vigtigt at kende historik, kultur, arbejdsplads, organisationsstruktur, værdier etc. INDEN 1. arbejdsdag – kun 26 % havde denne indsigt. Og set i lyset af, at en ny medarbejders motivation er allerstørst når underskriften lige er sat på kontrakten, så er det virkelig synd ikke at fylde på med viden og inspiration 58 % føler sig ikke klar til 1. arbejdsdag Kun 18 % har relation/kontakt til 1 person inden start Kun 20 % kender sin ”køreplan” for de første 60 dage 31 % stopper i år 1 pga. ny jobmulighed, der virker mere udviklende eller som et bedre match 24 % stopper i år 1 pga. dårlig ledelse eller ringe kontakt til nærmeste leder 19 % følte sig ikke som en del af holdet 11 % stopper i år 1 pga. de reelle arbejdsforhold ikke stemmer overens med det, der er rejst af forventninger Hvad skal der så være styr på, når du rekrutterer og ansætter 1: Er du helt skarp på, hvilken profil du har brug for til at løfte opgaven – ikke bare løse den? 2: Leder du efter den samme som sidst? Eller er det værd at overveje, hvad der i realiteten skal være anderledes – hvad skal kendetegne den nye medarbejder, så personen både er, kan og vil dét, jobbet indeholder og kræver? 3: Hvad er trækplastret for kandidaten? Hvad er nyt (for kandidaten skal jo ikke kunne alt, vel?) og allermest spændende ved jobbet, jer som virksomhed, dig som leder? 4: Hvem hjælper dig til at finde de kandidater, der matcher jobbet, dine værdier, virksomhedens kultur? Ja, for kun 5-7 % af de rigtige kandidater er åbenlyst og aktivt jobsøgende og måske vil søge jobbet ud fra et jobopslag. Hvis du vil have andre end de få kvalificerede kandidater, der kommer ind af den ”aktive jobsøger”-vej, så skal de passive prikkes til. Og du bør overveje, om du får hjælp fra en rekrutteringspartner, der gør en dyd ud af at forstå opgaven, der skal løses og være i stand til at ”sælge” din virksomhed og jobbet så godt med så stor indlevelse, at den rette historie tiltrækker de rigtige. En rekrutteringspartner, der forstår håndværket og som har tilpas plads i kalenderen til at varetage den betroede og strategisk vigtige opgave: at finde din næste nøglemedarbejder. 5. Nu har I brugt tid og penge på at finde den rette, hvorfor så ikke øge sandsynligheden for, at medarbejderen bliver i jobbet? Har du styr på, hvordan den nye medarbejder onboardes mest effektivt? Er du klar til at sikre, at planen følges og er de involverede kollegaer klædt på til at at onboarde den nye? For ellers er det den primære årsag til, at du smider op til 150% af din nye medarbejders årsløn ud af vinduet. Hver dag taler vi med rekrutterende ledere om, hvordan vi kan hjælpe med en værdibaseret rekrutterings- og ansættelsesproces. Der er mange, der oplever behovet for at minimere risikoen for tilbageløb i organisationen og ikke mindst for at sikre vækst og organisatorisk stabilitet. Vi går ikke på kompromis og er altid optagede af, at du får den rigtige kandidat ansat, der både bliver samt trives og lykkes i jobbet. Hvis du vil vide, hvordan vi kan hjælpe dig og din virksomhed, så er vi altid klar til en snak.