Hvordan griber du den nye normalitet?

(Ledelse i en turbulent tid)

Vi står alle i en ny virkelighed – et marked, der i den grad er anderledes – en situation omkring os, som vi aldrig har stået i før. Hvad gør vi bedst? Nogle svarer ”dét, vi er bedst til, bare på en ordentlig måde – med tålmodighed”. Ingen kender rigtigt svaret – og der findes nok ikke ét svar, der rækker for alle.
Jeg fandt en af mine favoritter, ”Chaotics – ledelse i en turbulent tid” (Philip Kotler), frem og lod mig (endnu en gang) rive med. Konklusionerne giver så god mening i forhold til det, vi alle står midt i. Lige nu står vi i en situation, hvor konjunkturerne slet ikke ligner det, vi plejer at se og årsagerne til nutidens turbulens på ingen måde er dem, der plejer at ramme – vi må nok konstatere, at de ”gode gamle dage” nok ikke vender ikke tilbage. Det er en ny virkelighed, ny normalitet. Vi bliver nødt til at genopfinde vores ledelsesmæssige tankegang og tillægge os en ny strategisk og nærværende adfærd, for at gribe den nye uforudsigelige normalitet. Vi skal lede anderledes… lede med nærvær, balance, tillid, fleksibilitet, anerkendelse for individets indsats og respekt for hinanden. Vi skal måle anderledes og planlægge anderledes.

Hvis vi ikke reagerer rigtigt og i tide, kan det få alvorlige følger. Vi ved, at jo længere turbulensen varer, jo mere forsigtige bliver mange. Resultatet kan være meget farligt, da det både kan trække tæppet væk under virksomhedens sundshedstilstand, evnen til at træffe fornuftige og ledelsesbeslutninger svækkes og vi risikerer, at vores ”principper” og rettidige omhu falmer, mens vi fortrøstningsfulde og angste venter på, at ”noget” sker, der kan vise vejen. Kotler beskriver så fint mange af de forskellige reaktioner, jeg i øjeblikket hører om i min dialog med ledere. ”Når panikken breder sig…, er der mange der indleder et tilbagetog. Omkostninger beskæres de forkerte steder. Man fyrer talentfulde medarbejdere, viger tilbage for at løbe en risiko, undlader at udvikle… værst af alt lader de deres beslutninger diktere af frygt”. Vi risikerer at ødelægge det fundament, virksomheden står på.

Vores begrænsninger kan føre til mindre effektivitet – og vi har netop brug for effektivitet for at styre igennem turbulensen. Den barske virkelighed er, at mange bliver nødt til at reducere omkostningerne. Det helt afgørende er dog, at det, vi fravælger, IKKE har en indvirkning på vores indtjeningspotentiale, så vi fortsat udfører vores salgsfremmende aktiviteter. Ellers risikerer vi at skabe en distance til vores kunder. Vi er nødt til at stille os selv dét spørgsmål: hvilken position vil vi have, når turbulensen har lagt sig? Hvilke kunder? Hvilke løsninger? Det bør være vores kriterier for at vælge og fravælge – både hvad gælder fokus og nedskæringer.

Hvis vi siger farvel til talentfulde medarbejdere for at undgå at tabe på den korte bane, mangler vi talenterne, når opsvinget kommer. For det kommer… og forhåbentlig snart. Her vil der være kamp om de bedste. Men ikke nok med det, vi har desværre vist, hvordan vi ledelsesmæssigt ser på talentmassen, vi har nok også skabt en tilstand af frygt og manglende stabilitet i vores organisation, hvilket gør det endnu sværere for os at tiltrække de bedste, når vi får brug for det igen. Er det nødvendigt at sige farvel, så hjælp dine medarbejdere videre med et effektivt outplacement-forløb og skab en tryg atmosfære og forståelse i den tilbageværende organisation. Når du så skal i gang igen, så vær i god tid med en effektiv rekrutteringsstrategi. 

Det er langt fra alle, der kan svømme mod strømmen og trodse turbulensen. Mange er naturligvis nødsaget til at følge retningen. Og vi står overfor svære valg. Vores ledelsesmæssige beslutninger har, uanset om det er hensigten eller ej, konsekvenser for vores økonomi og i den grad for vores medarbejdere… for moralen, kulturen og de værdier, der definerer vores virksomhed. Hvis beslutningerne strider imod de løfter, vi har givet vores kunder, vores medarbejdere, os selv, bliver vi slået unødigt langt tilbage.

Lad os forberede os og vores organisation (via en skarp plan) på det værste samtidig med, at vi fokuserer på det, vi er bedst til. Involver dine medarbejdere i at definere vejen og skab empowerment, selvledelse og ejerskab.    
Tab aldrig virksomhedens kerneværdier og integritet af syne, når du beslutter. Du skal passe på din kerneforretning og dine vigtigste forudsætninger for at lykkes.

Når du skærer ned på investeringen i træning og udvikling, reducerer du fremtidens centrale vækstfaktor. Brug hellere investeringen til at skabe udvikling direkte, mens vi er sammen, så du både etablerer et håb, eliminerer frygten, skaber samhørighed, udarbejder en konkret handlingsplan og skaber en fanden-i-voldskhed, som er virksomhedens opskrift på at kæmpe sig igennem turbulensen. Når markedet ikke er ”business as usual”, så skal jeres salgsadfærd heller ikke være ”business as usual” og den ”nye salgsadfærd” kommer ikke af sig selv. Den skal igangsættes og ledes effektivt ud af turbulensen.

Så lad os gøre dét, vi er bedst til, bare på en ordentlig måde – med tålmodighed – sammen.

ACTIO hjælper med ovenstående. Lige nu vil jeg hjælpe dig videre - hurtigt. Ring 24888597 eller skriv på LB@actio-consulting.dk
 

logo